Jumat, 25 April 2014

Hukum Tunjuk Gambar Tidak Menutup Aurat Ketika Kecil

*awat macam terkezuttss sangat baby?*

Pernah saya tertanya-tanya apakah berdosa kita tunjukkan gambar sewaktu kita kecil yang tidak menutup aurat?Ada juga saya bertanya kepada kawan-kawan yang lain..masing-masing berlainan pendapat
Baiklah...ini yang saya dapat kutip dari halaqah.net serta penerangan dari Ustaz Azhar Idrus dan telah saya simpulkan sedikit :)

Kalau gambar yang kita tunjuk tu adalah sebelum kita Mumayyiz, maka ia adalah harus. Mumayyiz disini adalah sewaktu kita sebelum umur 7 tahun.. Kalau selepas umur 7 tahun tidak boleh kita tunjuk lagi.

Tapi kadang-kadang bergantung dengan niat jugak.. Adakah kita meletakkan gambar tersebut dengan harapan untuk dipuji? kerana dari dipuji ni lah akan timbul penyakit riak dan takbur. Jadi, apakah niat kita??

Mumayyiz = anak yang sudah mencapai usia di mana seorang anak sudah boleh membezakan mana hal yang bermanfaat baginya dan mana hal yang membahayakan dirinya, sebahagian ulama' menyatakan bahwa pada usia ini seorang anak memiliki kemampuan dalam otaknya untuk mencari erti dari sesuatu hal. Pada masa ini seorang anak sudah mampu untuk melakukan beberapa hal dengan sendirinya, seperti makan sendiri, minum sendiri, dan lain lain. Umur mumayyiz menurut majoriti ulama' adalah 7 tahun, dan berakhir setelah sampai pada masa baligh.

*rest like a king..omeyyy ^^*

Sedikit sedutan dari jawapan yang diberikan Ustaz Azhar Idrus

4 komentar:

  1. Maksudnya harus itu apa ya? Boleh atau tidak boleh?

    BalasHapus
    Balasan
    1. Maksudnya jika dilakukan tidak berdosa dan tidak mendapat apa2 pahala

      Hapus
    2. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

      Hapus
  2. apakah hukum jika orang lain memasukkan gambar kita yang tak betudung tampa pngetahuan kita?

    BalasHapus